Raamattua tutuksi bibliodraaman keinoin

Oletko halunnut asettua tuhlaajapojan kenkiin? Entä miltä tuntuu iloitsevan isän armollisuus? Heittäydy tarinaan ja sanomatta jääneisiin tunteisiin ohjatussa bibliodraamaryhmässä. Tapaamisia järjestetään lokakuussa neljä kertaa Lähemäen seurakuntakeskuksella.

Kenkä.jpg

Kun hyppäät Raamatun henkilöiden kenkiin, alkaa Sana elää uudella tavalla. Tarinat vertautuvat omaan arkeemme; ennenkään ei kaikki ollut vain kiiltokuvamaisen kaunista.

Lähemäen seurakuntakeskuksella järjestetään lokakuussa neljän kerran avoin bibliodraamaryhmä. Ensimmäinen tapaaminen on perjantaina 21. lokakuuta kello 18. Muut pidetään lauantaina 22. lokakuuta kello 15, lauantaina 29. lokakuuta kello 15 sekä sunnuntaina 30. lokakuuta kello 15.

Tapahtumat kestävät noin kaksi tuntia, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen. Osallistua voi joko yhdelle tai useammalle kerralle. Jokainen kerta on itsenäinen kurkistus tuhlaajapojan kertomukseen yhdestä näkökulmasta. Tilanteita ohjaavat kokenut bibliodraamaohjaaja Riitta Kuusi sekä seurakuntapastori Tuulia Ikonen.

Bibliodraama on Raamatun tekstien tutkimista draaman keinoin. Metodeina käytetään kehollisia, visuaalisia ja auditiivisia keinoja kuten dialogia, tanssia ja piirtämistä. Näyttelijän taitoja ei sen sijaan tarvita.

- Bibliodraamassa ei voi tehdä virheitä. Ryhmä kantaa ja tuottaa yhteisen tulkinnan, kannustaa Kuusi.

- Heittäytyminen tekstin tarinaan ja sanomatta jättämisiin voi luoda uusia näkökulmia. Teksti keskustelee elämän kanssa ja muistuttaa, etteivät Raamatun henkilöt ole kiiltokuvia.

Tervetuloa kokeilemaan bibliodraamaa! Aiheesta on tehty juttu myös Polku-seurakuntalehteen. Sen voit lukea täältä.

Fri Oct 14 12:47:45 EEST 2022