Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta mukana sähkönsäästötalkoissa

Anttolan, Ristiinan ja Suomenniemen kirkkojen lämpötila lasketaan tammikuun alussa peruslämpötasolle. Jumalanpalvelukset siirretään alueseurakuntien seurakuntataloille 2.1.-31.3.2023.

Suomenniemen kirkko.jpg

Anttolassa, Ristiinassa ja Suomenniemellä kevättalven jumalanpalvelukset pidetään seurakuntataloilla.

Tulevana talvena sähkön tuotanto- ja tuontikapasiteetti ei välttämättä aina riitä kattamaan sähkön kysyntää. Kaikkia toimijoita onkin kehotettu valtakunnallisesti miettimään keinoja sähkön käytön vähentämiseksi, jotta kiertäviin sähkökatkoihin ei tarvitsisi turvautua. Myös kirkkohallitus on kehottanut seurakuntia kohdistamaan sähkönsäästötoimenpiteet niihin rakennuksiin, jotka käyttävät eniten energiaa.

- Kannamme vastuumme sähkönsäästämisessä. Toki säästötalkoilla on myös taloudellinen vaikutus, sanoo talousjohtaja Tiina Snicker.

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnassa energian kulutusta on ryhdytty syksyn aikana hillitsemään säätämällä rakennusten sisälämpötiloja ja ilmanvaihtoa. Lusikkaniemen kesäkoti, Anttolan rantasauna ja Pitkäjärven rantasauna on suljettu talvikaudeksi. Myös Ruunaniemen leirikeskus ja Himalansaaren kyläkirkko ovat peruslämmöllä talvikauden kuten aiempinakin vuosina.

Näiden toimien lisäksi Anttolan, Ristiinan ja Suomenniemen kirkkojen lämpötila lasketaan 2. tammikuuta peruslämpötasolle eli 10–13 asteeseen. Tästä johtuen alueiden jumalanpalvelukset pidetään maaliskuun loppuun saakka seurakuntataloilla.

- Hautaan siunaamisia voidaan tänäkin aikana toteuttaa kirkoissa, mutta on huomattava, että niissä on tavanomaista viileämpää, Snicker kertoo.

Pitäjänkirkko on kaukolämmössä, joten siihen kohdistetuilla toimilla ei päästä merkittäviin säästöihin. Haukivuoren kirkossa taas on niin paljon siunauksia, että siellä toiminta jatkuu. Näissäkin tiloissa lämpötilaa alennetaan.

- Haukivuoren kirkko on kuuden kilometrin päässä seurakuntatalolta, ja sinne on vasta remontoitu takaosa juuri muistotilaisuuksia varten, kertoo kiinteistöpäällikkö Antti Ronkanen.

Esimerkiksi Ristiinassa suuri osa siunauksista on aiemminkin hoidettu kirkon sijaan kappelissa.

Kirkkojen käytön rajoittaminen voi herättää seurakuntalaisissa kysymyksiä ja haikeuttakin. Suunnitelman valmistelijat muistuttavat kuitenkin, että kyse on väliaikaisesta tilanteesta.

- On tärkeää, että olemme seurakuntana yhteisvastuullisesti mukana säästötalkoissa. Tilanne koskettaa meitä kaikkia, ja huhtikuussa jo hellittää, sanoo Snicker.

Sähkönsäästösuunnitelma on esitelty kirkkovaltuuston 29.11. kokouksessa. Tämän jälkeen kirkkoneuvoston jäsenet ovat vielä käyneet asiasta sähköpostineuvottelua, jossa säästötoimiin kirkkojen osalta on sitouduttu.

Mon Dec 05 14:42:42 EET 2022