Hautausmaakävelyillä kuullaan tarinoita eletyistä elämistä

Mikkelissä järjestetään kesällä kolme hautausmaakävelyä.

Pitäjänkirkon sankarihaudat.

Ensimmäinen näistä sijoittuu Haukivuoren hautausmaalle. Tilaisuus alkaa Haukivuoren kirkosta. Asiantuntijoina toimivat Heikki Koljonen ja Veijo Kohvakka. Matkassa mukana myös Haukivuoren aluekappalainen Markku Liukkonen. Haukivuoren hautausmaakävelyn järjestävät yhteistyössä seurakunta ja Kotiseutuyhdistys.

Tänä vuonna kävelyn painopiste on sankarihaudoissa, mutta esillä ovat myös esimerkiksi romanien hautauskulttuuri ja pohdinnassa hautausmaiden todellinen tarkoitus. Kierroksella pysähdytään niin ammattikätilön, sahan perustajien kuin tunnetun ihmemiehenkin haudalla - Suomea kiertänyt illusionisti Aimo Leikas kun päätyi Haukivuorelle oman hautansa lepoon epäonnistuneen tempun seurauksena.

Urheiluväkeä ja sankarivainajia kunnioitetaan

Harjun hautausmaalla liikutaan tiistaina, elokuun 1. päivänä urheiluväen haudoilla. Kunnioitusta osoitetaan näin sekä muutamille aktiiviurheilijoille että heidän taustavoimilleen, liikunnan edellytysten luojille. Joistain haudoista urheiluliitos näkyykin esimerkiksi joko olympiarenkaina tai pallona hautakiven päällä.

Kertojina ovat pääasiassa liikuntaneuvos, maaottelujuoksija Heino Lipsanen, pikajuoksijaveteraani ja urheiluvalmentaja Jorma Manninen sekä palloiluasiantuntija, toimittaja Lasse Miettinen.

Liikkeelle lähdetään siunauskappelissa pidettävästä pienestä hartaus- ja taustatietohetkestä kello 18.

Tästä viikon kuluttua elokuun kahdeksantena on vuorossa hautausmaakävely Pitäjänkirkon sankarihautausmaalla. Asiantuntijana on eversti Markku Riittinen, Jalkaväkimuseon johtaja. Hän luo katsauksen suuret menetykset kärsineen Mikkelin maalaiskunnan miesten sotapolkuun keskeisine taistelutapahtumineen. Kävelyllä kerrotaan myös erikoisesta välikohtauksesta, joka edelsi sankaripatsaan tilaamista, ja hautausmaan reunalla olevan, vainajien tiedot sisältävän paaden synnystä ja muotokielestä.

Tilaisuus alkaa Pitäjänkirkosta kello 18. Molemmilla keskustan kierroksilla mukana myös emeritus-tuomiorovasti Simo S. Salo.

Ensimmäinen hautausmaakävely Haukivuoren hautausmaalla to 27.7. klo 18.

Toinen hautausmaakävely Harjun hautausmaalla ti 1.8. klo 18. Avaus Harjun kappelissa klo 18.

Kolmas hautausmaakävely Pitäjänkirkon sankarihaudoilla ti 8.8. klo 18. Aloitus Pitäjänkirkossa klo 18.

2023-07-24 08:00:00.0