Mikkelin hautausmaiden inventoinnin tuloksia esitellään lokakuussa

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta tekee selvityksen hautausmaidensa kulttuurihistoriallisista arvoista ja erityispiirteistä. Työn kulkua ja tuloksia esitellään Mikkelin seurakuntakeskuksen Savilahti- ja Pirttimäkisaleissa keskiviikkona 25. lokakuuta kello 16.

Enkelipatsas haudalla

Nykyaikaiset hautamuistomerkit voivat olla koskettavia ja kauniita. Hautausmaiden inventointitilaisuudessa keskitytään kuitenkin vanhoihin, kulttuurihistoriallisesti arvokkaisiin muistomerkkeihin.

Tilaisuudessa ovat mukana hautaustoimen päällikkö Jaana Nyström sekä Mikkelin hautausmaita inventoiva filosofian maisteri, tutkija ja museoalan ammattilainen Heli Haavisto. He kertovat sanoin ja kuvin inventoinnin tilanteesta. Myös kysymyksille ja keskustelulle on varattu aikaa.

− Työ on aloitettu vuoden 2022 syksyllä. Kiersimme ensin Suomenniemen ja Ristiinan hautausmaat, ja tänä vuonna työn alla ovat olleet Anttola ja Haukivuori. Viimeiseksi siirrymme Mikkelin keskustan hautausmaille, Nyström kertoo.

Inventoinnissa käydään läpi hautausmaiden rakennettua ympäristöä, historiaa ja nykytilannetta sekä arvokkaita muistomerkkejä. Kulttuurihistoriallisina arvoina voidaan pitää muun muassa henkilö- ja tyylihistoriaa sekä taiteellisia arvoja.

− Esimerkiksi Ristiinassa on erityisen paljon käsin tehtyjä peltisiä ”kirjeitä” eli kirjemallisia muistomerkkejä. Aikanaan maalatut tekstit eivät ole aikaa kestäneet, mutta ne aiotaan kulttuurihistoriallisen arvonsa vuoksi säästää, Nyström sanoo.

Ristiinan hautausmaa onkin erityisen tärkeä ja arvokas historiallisesti, sillä siellä on vaikuttavien muistomerkkien lisäksi vanhoja ja merkittäviä sukuja. Suomenniemeltä on löydetty muutamia 1800-luvun valurautaristejä ja Haukivuorelta ristialue, jonne on siirretty kymmenisen valurautaristiä.

Jaana Nyström
Jaana Nyström