Susiniemen leirikeskukselle neljäs Luomu SM-voitto

Susiniemi palkittiin pienten ammattikeittiöiden perussarjassa. Tällä hetkellä leirikeskuksen luomuaste on jo 29 %.

Voittajat.jpg

Susiniemen leirikeskus on palkittu neljättä kertaa ammattikeittiöiden Luomu SM-kilpailussa. Voitto tuli pienten ammattikeittiöiden perussarjassa 29 % luomuosuudella.

Voitto ei ole Susiniemelle ensimmäinen laatuaan, sillä leirikeskus nappasi ykköspaikan samasta kilpailusta myös vuosina 2019, 2021 ja 2022. Luomun osuuttaan leirikeskus on kasvattanut 2 %:lla vuoden takaisesta voitosta.

- Olemme edelleen tehostaneet luomun hankintaa. Meillähän on kaikissa tuoteryhmissä luomua tosi paljon, kertoo Susiniemen emäntä Tarja Lappalainen.

Mikkelissä hyvää työtä luomuruuan ja ympäristöasioiden eteen onkin tehty pitkäjänteisesti. Eniten Tarja iloitseekin siitä, että vuosien saatossa kertynyttä osaamista voi jakaa muille.

Mikkelissä on vieraillut opintomatkalla esimerkiksi Salon seurakunnan ruokapalvelu- ja siivousesihenkilö Jaana Koli. Salossa luomun kilomääräinen käyttöaste on vuosien 2021-2022 aikana lisääntynyt nollasta 14 prosenttiin, ja tällä loikalla irtosi voitto julkisten toimijoiden sarjassa.

- Jaana kertoi lähteneensä täältä pää höyryten uusia ideoita. Hän koki samoin kuin me, että luomua suosimalla voimme tehdä jotain oikeasti järkevää, Tarja kertoo.

- Tätä seurakuntien välistä yhteistyötä pitäisi lisätä ympäristöasioissa vielä edelleen. On iloinen ja innostava asia, kun voimme tehdä parhaamme omassa työssämme ja vielä auttaa ja tukea muita!

Palkinnot jaetaan tänään keskiviikkona, ja emäntäjoukkomme pääsee juhlimaan voittoaan vastuullisen ruuan ykköstapahtumaan Helsinkiin. Paljon onnea, taitavat keittiötyön ammattilaiset!

Luomu SM pähkinänkuoressa:

• Kilpailun järjestää vuosittain Portaat luomuun -ohjelma, johon kuuluu tällä hetkellä noin 2 500 ammattikeittiötä.
  • Kilpailu on järjestetty vuodesta 2014 lähtien.
  • Perussarjan kokoluokitus perustuu ammattikeittiöiden vuosittain tarjoamien aterioiden määrään. Pieneksi ammattikeittiöksi lasketaan alle 50 000 ateriaa vuodessa tarjoava keittiö. Keskisuurissa vaihteluväli on 50 000–200 000 ateriaa. Suuret ammattikeittiöt valmistavat vuodessa vähintään 200 000 ateriaa.
  • Sarjan voittajalla on suurin luomun osuus kaikista tarjotuista elintarvikkeista. Ammattikeittiöiden käytetyimpiä luomutuotteita ovat maito, kahvi, hiutaleet ja jauhot sekä kananmunat, banaani, marjat ja pasta.
  • Perussarjojen lisäksi palkitaan myös yksi julkinen ja yksi yksityinen toimija sen mukaan, kenen luomun kilomääräinen käyttöaste on lisääntynyt tarkasteluvuoden aikana eniten. Tänä vuonna nämä voitot menivät Tampereen steinerkoulun oppilasravintola Timjamille ja Salon seurakunnalle. Edellisellä luomun kilomääräinen käyttö lisääntyi 75 prosentista 80 prosenttiin ja jälkimmäisessä nollasta 14 prosenttiin.
  • Kansallinen luomutavoite on 25 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Wed Sep 27 12:00:00 EEST 2023