Asunnottomien yö valtaa kaupungin kaikille

Mikkelissä vietetään Asunnottomien yötä jälleen tiistaina 17. lokakuuta. Päivässä kuullaan puheenvuoroja kaupunginjohtajasta kokemusasiantuntijaan.

Käsi ottaa istuvaa ihmistä kädestä

Mikkelissä vietetään Asunnottomien yötä jälleen tiistaina 17. lokakuuta YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä. Mikkelin seurakuntakeskuksen Pirttiniemi- ja Savilahtisaleissa on tarjolla maksuton keittolounas kello 11 alkaen, jonka jälkeen viereisessä Ristimäkisalissa esittäytyvät kaupungin moninaiset toimijat.

Mukana päivän järjestelyissä ovat Eloisan mielenterveys- ja päihdepalvelut, toimintakeskus Vilho, päihdepalvelujen sosiaalityö, aikuissosiaalityö, Ohjaamo Olkkari, Etelä-Savon Vapautuvien tuki ry, Toimintakeskus Polku-hanke, Monikulttuurityö Mimosa ry, Virike ry, Mikkelin sosiaali- ja kriisipäivystys, Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyö, Saimaan ortodoksinen seurakunta, Mikkelin Setlementti ry, SPR, Mikalo, Mikkelin talous- ja velkaneuvonta sekä NA-Mikkeli.

Tilaisuuden musiikista vastaa Kulttuuripaja Kajo. Musiikin lomassa kuullaan kokemusasiantuntijan puheenvuoro sekä kaupunginjohtaja Janne Kinnusen tervehdys. Seurakunnan puolesta tervetulosanat lausuu tuomiorovasti Arja Huuskonen. Tilaisuus päättyy kakkukahveihin.

Saman päivän iltana kello 18–21 on mahdollisuus osallistua musiikilliseen iltapalahetkeen Mikkelin ortodoksikirkolla osoitteessa Paavalinkatu 4. Mikkelin ortodoksisen seurakunnan kanttori esittää iltahetkessä klassista musiikkia ja Asunnottomien yön tuli sytytetään kello 19.

– Tilaisuudet ovat avoimia kaikille, mutta halutessaan voi osallistua myös sytyttämällä samaan aikaan tulen omaan lyhtyyn, muistuttaa vapaaehtoistyön koordinaattori Krista Luukkonen monikulttuurikeskus Mimosasta.

Asunnottomien yön teema Kenelle kaupunki kuuluu? haluaa herättää keskustelua siitä, kenen ehdoilla julkista tilaa suunnitellaan, kenellä on oikeus näkyä kaupunkikuvassa ja onko julkinen tilamme palveluineen kaikille yhdenvertainen ja saavutettavissa. Asunnottomien yö on valtakunnallinen kansalaisliike. Päivän tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Anne Pöyry
Anne Pöyry