Kelttiläinen messu kurkistaa maanläheiseen kristillisyyteen

Pitäjänkirkon viikkomessut järjestetään nykyisin pääsääntöisesti sunnuntaisin kello 17. Iltamessuissa on mahdollisuus kokeilla ja toteuttaa messua eri tavoin. Ensi viikolla 29.10. tarjolla on Kelttiläinen messu.

Polku metsässä, aurinko laskee puiden välistä polulle

Kelttiläisessä messussa korostuvat luonnonläheisyys, arjen kristillisyys ja käytännönläheisyys rukouksessa. Pitäjänkirkon kello 17 messuissa on tarkoitus kokeilla erilaisia toteutustapoja.

Mikkelin Pitäjänkirkon Kelttiläisessä messussa kurkistetaan ikivanhaan kristillisyyteen sunnuntaina 29. lokakuuta kello 17. Messun liturgina toimii Eija Juuma ja kanttorina Mirja Husso.

− Kelttiläisyys on maanläheistä ja arkeen kiinnittyvää kristillisyyttä. Siinä rukoilla voi esimerkiksi herätessä, alkaessa laittaa ruokaa tai vaikka lähtiessä paimentamaan laumaa. Luomakunta on myös vahvasti läsnä, kertoo Juuma.

Kelttiläinen kristillisyys on yksi vanhimpia kristinuskon muotoja Euroopassa ja sitä harjoitettiin Irlannissa jo 400-luvulla. Varhaiskeskiajalla sinne syntyi useita luostariyhteisöjä, joiden munkit lähtivät lähetystyöhön manner-Eurooppaan.

Kelttiläinen kulttuuri on vahvinta muun muassa Irlannissa, Skotlannissa ja Walesissa. Kelttiläisen messun virsimusiikki onkin pyritty valitsemaan Brittein saarilta.

Messussa käytetään myös vanhoja kelttiläisiä rukouksia, joissa korostuvat armo, rakkaus ja Jumalan kolminaisuus.

Pitäjänkirkon messu järjestetään nykyisin pääsääntöisesti sunnuntaisin kello 17 viikkomessun hieman normaalia kevyemmällä kaavalla. Kelttiläisen messun lisäksi iltamessuihin on tulossa muitakin uusia kokeiluja.

− Syksyn aikana olemme jo kokeilleet esimerkiksi esirukousosiossa rukousalttareita. Neulekirkko on ollut pidetty uusi tulokas ja hiljaisuuden messuakin olisi mukava kokeilla, Juuma sanoo.

Messujen kehitystyötä jatketaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa kevättalven puolella.

2023-10-16 09:41:17.0