Marja-Leena ja Risto Niemisen työvuodet Tansaniassa kirjaksi

Muistelmateoksen julkaisua juhlistetaan Mikkelin seurakuntakeskuksella sunnuntaina 19. marraskuuta. Teoksen tuotto ohjataan Ukrainan pakolaislapsille.

Punainen kirkko Afrikan punamaalla. Paljon ihmisiä kirkon pihalla.

Mikkeliläisten tuella 29.11.1992 valmistunut Qurusin kirkko. Kuva: Erkki Kaarniemi

Keisarinleikkaus pimeässä ja pappi pelastamassa sairaalan sähköjärjestelmää. Kirkon rakennusta ja trooppisia sairauksia. Vuorovaikutusta ilman yhteistä kieltä ja viikkojen pituisia vastuita sairaalan johdossa. Muun muassa tällaisista tilanteista Marja-Leena ja Risto Nieminen löysivät itsensä lähetystyössä Tansaniassa. Pariskunta toimi lähetyskentällä vuosina 1981–1985 ja 1990–1993.

Niemiset ovat kirjoittaneet lähetystyön vuosistaan Väyläkirjojen kustantaman teoksen Haalaripukuinen enkeli – Tositarinoita Tansaniasta. Kirja julkaistaan lähetyksen kiitosjuhlassa seurakuntakeskuksen Ristimäkisalissa sunnuntaina 19. marraskuuta kello 13.

− Teos on kiitoskirja ja loppuraportti niille sadoille mikkeliläisille, jotka olivat meitä vuosien varrella tukemassa, Risto kiittää.

Toisella työkaudella Tansaniaan kerättiin 137 000 markkaa kirkkojen rakentamiseen vasta perustettuun köyhään seurakuntaan. Auttamisinto oli valtavaa ja ulottui seurakunta-aktiiveja laajemmalle.

− Työtä todella tehtiin yhdessä. Mikkelin Liike- ja virkanaiset maksoivat kahdenkymmenen kuution merikontin kuljetuskustannukset ja päiväkerholaisten vanhemmat tekivät 700 äitiyspakkausta Karatun vauvoille. Sairaalasta saimme mukaan instrumentteja, sidetarvikkeita ja käytetyn synnytyssängyn ja toisen kirkon kattopellitkin tulivat mikkeliläisten lahjoituksena, Marja-Leena listaa.

Konkreettista apua saatiinkin mikkeliläisvaroin aikaan. Säännöllisten sidetarvikelähetysten avulla pystyttiin auttamaan tuhansia potilaita. Terveyskasvatusseminaareissa jaettiin tietoa terveellisestä ravinnosta, hygienian ja puhtaan juomaveden merkityksestä sairauksien ehkäisyssä. Tietoa lisättiin myös tyttöjen ympärileikkauksien ja rohtovalmisteiden vaaroista.

Karatun alueelle rakennettiin puolestaan kaksi kirkkoa. Kirkkoja on tehty kolme lisää, ja 300-henkinen seurakunta on kasvanut seitsenkertaiseksi.

Näistä ja työkausien muista vaiheista on nyt mahdollista päästä kuulemaan ja keskustelemaan kahvien äärellä. Teosta on saatavilla myös kahvila Tukipilarista, Suomalaisesta kirjakaupasta ja Väyläkirjat-kustantamon verkkosivuilta 25 euron hintaan. Tuotto ohjataan Ukrainan pakolaislapsille.

Lähetyksen kiitosjuhla ja kirjan julkistaminen Mikkelin seurakuntakeskuksen Ristimäkisalissa su 19.11. klo 13.

2023-10-31 13:43:54.0