Sanan Talvipäivät Mikkelissä 3.-4.2.2024

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan ja Kansan Raamattuseuran yhteistyössä järjestämät Sanan Talvipäivät ovat pian täällä. Teema "Toivon kantamana" muistuttaa, että maailman ja oman arjen epävarmuuksien keskellä saamme luottaa Jumalan kohtaavan haasteet kanssamme.

Punarinta puun oksalla. Punaisia marjoja.

TEKSTI: Matti Laitsaari

– Toivo on tärkeä asia juuri nyt, kun monet asiat ympärillämme horjuvat. On hyvä, jos toivon lähde ja kohde on ulkopuolellamme, jossakin luotettavassa asiassa, Jumalassa. Silloin voimme paremmin kohdata arjen haasteita ja uskoa siihen, että vaikeiden vaiheiden jälkeen on helpompaa, sanoo päivien puhujavieraaksi tuleva Kansan raamattuseuran Krito-työn koordinaattori Merja Lehtinen.

– Päivien otsikko syntyi monien ympärillämme olevien epävarmuuksien pohjalta ja pyrkii ajankohtaisuuteen, vahvistaa tapahtumaa seurakunnan puolelta valmistellut rovasti Hilveliisa Ukkonen.

– Toivo kannattelee vaikeissa tilanteissa. Teeman äärellä voimme vahvistaa yhteistä toivoa ja toisiamme Jumalan läsnäolon hyvässä suojassa, Ukkonen sanoo.

Sanan talvipäivät järjestetään perinteisesti tuomiokirkkoseurakunnan ja Kansan raamattuseuran yhteistyönä.

Krito-työ tutuksi

Merja Lehtinen puhuu päivillä aiheesta Elämänkoulussa – miten jaksaa, kun ei jaksa. Tilaisuudessa kerrotaan samalla kristillisestä toipumistyöstä Kritosta.

Kritossa kokoonnutaan vertaisryhmiin jakamaan asioita omasta elämästä ja sen kipukohdista. Samalla kuunnellaan toisia ja rukoillaan yhdessä. Kriton ydinajatus on, että Jumala hoitaa. Ryhmissä voi ottaa asioita esille täydellisen luottamuksen ilmapiirissä.

Kritoa on tehty Suomessa jo kymmeniä vuosia, mutta Merja Lehtisen mukaan nyt on selvästi nähtävissä työn uusi tuleminen.

– Monet seurakunnat ovat löytäneet työn uudestaan ja uusia on tullut mukaan. Krito-ryhmä on matalan kynnyksen toimiva työkalu.

Lehtinen korostaa, että Krito-ryhmät kokoontuvat aina seurakunnan yhteydessä ja vetäjät on koulutettu tehtäväänsä. Tuomiokirkkoseurakunnassa aloitetaan keväällä uusia ryhmiä, jos kiinnostusta riittää.

– Krito-ryhmä voi olla monelle juuri se turvallinen paikka, jossa voi käsitellä kipeitä asioita ja samalla tutustua seurakunnan toimintaan, Lehtinen kuvaa.

Monenlaista ohjelmaa

Talvipäivät alkavat lauantaina 3. helmikuuta kello 10–12 kahvila-ravintola Rauhassa järjestettävällä pariskuntien brunssilla. Virkistymään pääsee myös keskeltä lapsiperhekiireitä, sillä seurakuntakeskuksen Kuuttituvalla on järjestetty yli 2-vuotiaille lastenhoito klo 9.45 alkaen. Yhdeltätoista järjestetään kaikille avoimet nokipannukahvit Kirkkopuistossa.

Merja Lehtisen Elämänkoulussa-teema alkaa klo 16 Ristimäki-salissa ja iltatilaisuus klo 18 tuomiokirkossa. Iltatilaisuudessa piispa Mari Parkkinen jututtaa vieraitaan toivosta. Illassa ovat mukana myös Kansan raamattuseuran julistustyöntekijät Kaisa ja Timo Tuikkanen, jotka johdattelevat yleisöä musiikin myötä sanan ja rukouksen maailmaan. Ohjelmallisen osuuden jälkeen on rukouspalvelua.

Päivät jatkuvat sunnuntaina tuomiokirkossa messulla, jossa saarnaa Kaisa Tuikkanen. Messun jälkeen on kirkkokahvit ja päivätilaisuus ja sunnuntai-iltana klo 17 on vielä iltatilaisuus Otavan seurakuntatalolla.

Toivon kantamana – Sanan Talvipäivät Mikkelissä

Lauantai 3.2.2024

Klo 10–12 Avioparien brunssi – Rohkeutta rakastaa ja olla rakastettu. Kaisa ja Timo Tuikkanen ovat mukana kahvila-ravintola Rauhassa. Lastenhoito yli 2-vuotiaille seurakuntakeskuksen Kuuttituvalla. Ilmoittautuminen seurakunnan verkkosivuilla 15.–29.1. Hinta 30 e / pari.

Klo 11–13 Nokipannukahvit Kirkkopuistossa

Klo 16 Elämänkoulussa – miten jaksaa, kun ei jaksa srk-keskuksen Ristimäkisalissa, Merja Lehtinen. Ilmoittautuminen lastenhoitoon seurakunnan verkkosivuilla.

Klo 18 Iltatilaisuus tuomiokirkossa – Mistä toivo löytyy? Piispa Mari Parkkinen & Kaisa ja Timo Tuikkanen

Sunnuntai 4.2.2024

Klo 10 Messu ja Yhteisvastuukeräyksen avaus tuomiokirkossa. Hilveliisa Ukkonen ja Kaisa Tuikkanen. Kirkkokahvit ja päivätilaisuus ”Toivon ikkunoita” seurakuntakeskuksella

Klo 17 Iltatilaisuus – Huominen täynnä toivoa Otavan seurakuntatalolla