Mikkelin tuomiokirkossa etsitään rauhaa ekumeenisella rukousviikolla

Voivatko kristityt toimia tänä epävarmana aikana rauhan rakentajina? Mitä se käytännössä voisi tarkoittaa? Näkökulmansa aiheeseen antavat tuomiokirkossa sunnuntaina 21. tammikuuta kello 18 Eija Peura, isä Mikko Mentu sekä Teuvo V. Riikonen.

Tuikkukynttilä, jonka päällä metallinen rauhanmerkki

Rauha on tahdon asia ja kaikki konfliktit ovat ratkaistavissa, sanoi Martti Ahtisaari Nobel-puheessaan. Rauhaa maailma kaipaakin, mutta mitä voi tehdä yksi ihminen, joka ei istu valtaapitävien pöydissä tai saa suurta mediahuomiota? Voiko omalla paikkakunnalla tai laajemminkin tehdä konkreettisia rauhan tekoja?

Mikkelin tuomiokirkossa järjestetään sunnuntaina 21. tammikuuta kello 18 Kristityt rauhan rakentajina -ilta, jossa näkökulmansa teemaan antavat Eija Peura, Mikko Mentu sekä Teuvo V. Riikonen.

Kirjailija-toiminnanjohtaja Teuvo V. Riikonen on toiminut YK:n rauhanturvajoukkojen sotilasdiakonina Golanilla vuosina 1987–1988 sekä sotilaspappina Afganistanissa vuonna 2008 ja Libanonissa vuosina 2014 ja 2019.

Isä Mikko Mentu tuo tilaisuuteen ortodoksisen näkökulman. Eija Peura on puolestaan nähnyt eri tavoin uskovien yhteistyötä Mikkelin hiippakunnan edustajana Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallituksessa ja valtuustossa.

– Näkökulmani on maallikkokristityn näkökulma. Rauhaa rakentaa, kun tiedät ja tunnet jonkun eri tavalla ajattelevan tai eri traditiosta tulevan ihmisen, Peura sanoo.

Mukana tilaisuudessa ovat myös Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan aluekappalaiset Markku Liukkonen ja Osmo Luukkonen.

Kristittyjen ekumeeninen rukousviikko 18.-25.1.

Tapahtuma kuuluu osaksi kristittyjen ekumeenista rukousviikkoa, jota vietetään yli 120 maassa. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on 25.11.2023 antanut julistuksen kahdesta ekumeenisesta rukouspäivästä vuonna 2024. Presidentti toteaa julistuksessa, että ihminen on tarkoitettu elämään muiden ihmisten kanssa.

Voimme pitää asiaa itsestään selvänä, mutta todellisuus on näyttänyt, että asian äärellä on syytä rauhoittua. Tästä syystä vuoden 2024 rukousviikon teema muistuttaa meitä lähimmäisten huomioimisen tärkeydestä, presidentti kirjoittaa muistuttaen murrosten ajasta, jossa vastakkainasettelu on lisääntynyt niin puheissa, sosiaalisessa mediassa kuin ihmisten mielissä.

– Varsinkin lapset ja nuoret ovat kantaneet huolta kiristyneestä ilmapiiristä. Koulujen pihoilla etenkin maahanmuuttajataustaiset lapset ja nuoret kohtaavat usein hyväksynnän sijaan ulkopuolisuutta, joka tuo mukanaan lisää katkeruutta ja väärinymmärryksiä.

– Rakennetaan siis yhdessä yhteiskunta, jossa toivo on pelkoa vahvempi. Tässä työssä me jo varttuneemmat sukupolvet olemme paljon vartijoita esimerkkimme voimin. Tukekaamme siis heitä, joilla on vaikeuksia saada äänensä kuulluksi. Katsokaamme, että teemme osaltamme kaikkemme sen eteen, että jokaisella ihmisellä olisi sosiaalinen turvaverkko ympärillään. Joskus voi olla nimittäin niin, että saatamme tarvita vuorostamme muiden apua. Kohdatkaamme siis lähimmäisemme rakkaudella ja hyvyydellä. Näin me haluamme myös itseämme kohdeltavan. Vaikeina aikoina olemme vahvempia vain yhdessä.

Tapahtuma kuuluu osaksi kristittyjen ykseyden ekumeenista rukousviikkoa, jota vietetään yli 120 maassa 18.–25. tammikuuta. Mikkelissä viikkoa juhlitaan myös ekumeenisella kirkkovaelluksella. Ristisaatto lähtee torilta perjantaina 19. tammikuuta kello 18 ja pysähtyy noin 10 minuutin mittaisissa hartauksissa niin tuomiokirkossa, Pitäjänkirkossa kuin ortodoksikirkossa, jossa juodaan yhteinen iltatee.

Lue lisää ekumeenisesta rukousviikosta ja tutustu päivittäin vaihtuviin rukouksiin

2024-01-12 14:25:00.0