Yhteisvastuukeräys polkaistiin reippaasti vauhtiin starttitapahtumassa

Ostoskeskus Stellassa kuultiin innostavia puheita ja moneen musiikkimakuun iskeviä lauluja, kun Yhteisvastuukeräys käynnisteltiin Mikkelissä.

Nainen puhuu mikrofoniin Stellan Tähtitorilla.

Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen korosti nuorten elämän tukemisen suurta merkitystä.

Diakonissa Hannele Salo oli keskeisessä roolissa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan Yhteisvastuu-vastaavana, kun tämän vuoden yhteisvastuukeräys laitettiin virkeään tyyliin käyntiin ostoskeskus Stellassa.

– Aina avaustempauksessa on pieni kihelmöivä jännitys. Tosi hyvä mieli kuitenkin on, kun on paljon väkeä mukana, hän ehti luonnehtimaan ennen virallisen ohjelman käynnistymistä.

Yhteisvastuustartin avasivat yhdessä Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen ja tuomiokirkkoseurakunnan keräyspäällikkö Sirkka Jakonen, joka on ollut tehtävässään muutaman vuoden. He korostivat sitä, kuinka hienoa on, että tänä vuonna Yhteisvastuun keräysrahat menevät nuorille.

– On erittäin tärkeää, että lahjoituksia kohdennetaan nuorten hyvinvointiin. Yhteisvastuu sopii hyvin nykyaikaankin, koska siinä on alusta asti ollut kyse yhteen kekoon keräämisestä, piispa arvioi.

Hän myös korosti yhdessä tekemisen voimaa, kun halutaan puuttua muun muassa nuorten syrjäytymiseen.

Nuorisotyönohjaaja Sonja Paukkunen tavoitti yleisönsä kertomalla, mitä ikäviä asioita oli paljastunut viimeisimmästä Mikkelin seudun kouluterveyskyselystä. Monet tulokset olivat huolestuttavia.

– Nuoret toivovat synkkausta (eli nuorisopalvelujen ja nuorison tarpeiden rinnakkaineloa), hän kiteytti.

Vt. diakoniatyöntekijä Tiina Korhonen taas kuvaili kotimaan olosuhteisiin keskittyvässä puheenvuorossaan koskettavasti, kuinka yksinäisyys jättää nuoriin jäljen. Yksinäisyyden tunne voi aiheuttaa esimerkiksi kipua ja haasteita opiskelemiseen.

– Toivoa kuitenkin on, hän painotti.

Diakoni Maria Vasamaa puolestaan kertoi, että Yhteisvastuukeräyksen ulkomainen esimerkkikohde tänä vuonna on Uganda. Siellä keräystuotoilla tuetaan koulutushankkeita, joilla annetaan nuorille tulevaisuuden eväitä. Osa ulkomaalle suuntautuvasta potista menee katastrofirahastoon.

YV-startissa oli mukana lisäksi VIP-lipaskerääjiä, joiden ei kahdesti tarvinnut miettiä keräykseen mukaan lähtemistä: Mikkelin yliopistokeskuksen pääsihteeri Matti Malinen, Esedun apulaisrehtori Marja Anttalainen, kirkkovaltuuston puheenjohtaja Airi Tella ja kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja Seija Kuikka. Kuikan mukaan Yhteisvastuu-keräykseen on helppoa lahjoittaa turvallisesti.

– Annetut summat menevät myös varmasti tarpeeseen, hän kertoi.

Iloista starttitapahtumaa siivittivät monipuolisella musiikkikattauksellaan duo Matti Suistomaa ja Hannu Suorlahti. Muita musiikillisia eväitä saatiin kulttuuripaja Kajon akustiselta bändiltä.

Tiesitkö?

• Ensi vuonna Yhteisvastuukeräys täyttää jo 75 vuotta. Kerääjiä on nykyään vuosittain tuhansia.
  • Tänä vuonna keräyksen tavoitteena on parantaa nuorten elämänhallintaa ja arkielämän mahdollisuuksia. Keräysvaroja menee niin kotimaan kuin ulkomaiden nuorille. Osa keräystuotoista laitetaan katastrofirahastoon.
  • Keräykseen voi helpoimmin osallistua käteislahjoituksilla keräyslippaaseen tai maksamalla haluamansa summa MobilePayn avulla. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan MobilePay-numero on 52622.

Teksti ja kuva: Virpi Kontinen

2024-02-06 13:55:00.0