Kirkkoherra linjaa: Toiminta Pitkäjärven saunalla loppuu

Kirkkoneuvosto esitti tiistain 20.2. kokouksessaan jatkoaikaa Pitkäjärven saunalle. Kirkkoherra Arja Huuskonen on kuitenkin linjannut, että toiminta saunalla loppuu. Päätöksen kiinteistön jatkosta tekee kirkkovaltuusto.

Saunan lauteet

Kirkkoneuvosto esitti tiistain kokouksessaan lisäaikaa Pitkäjärven saunalle. Kirkkovaltuuston päätettäväksi on menossa esitys saunan vesi- ja viemäriliittymän uusimisesta, saunan kehittämistyöryhmän jatkamisesta ja kaavan säilymisestä ennallaan ilman jatkokeskusteluja kaupungin kanssa. Alueen kehittämistä halutaan myös jatkaa seurakunnallisen työn näkökulmasta ja maa-alue pitää seurakunnan omistuksessa ja seurakunnallisessa käytössä. Petri Pekosen vastaesitys voitti talousjohtaja Tiina Snickerin pohjaesityksen kaikkien kolmen rakennuksen eli Pitkäjärven seurakuntakodin, omakotitalon ja rantasaunan purkamisesta äänin 10-2. Pekosen esitystä kannattivat Eeva-Riitta Hahtola, Taina Harmoinen, Jarno Strengell, Heikki Karasti, Marja Kuronen, Liisa Pulliainen, Janne Strengell, Monica Valjakka ja Eija Peura.

Jyri Eskelinen puolestaan ehdotti, että kaikki yllä mainitut rakennukset puretaan ja käynnistetään seurakunnan kiinteistöstrategian päivityskierros, jonka yhteydessä otetaan kantaa myös kyseisen Pitkäjärven rantatontin jatkokäyttöön. Arja Huuskonen kannatti Eskelisen esitystä, joka kuitenkin äänestettiin kumoon samoin lukemin.

Arja Huuskonen ja Tiina Snicker jättivät päätöksestä eriävät mielipiteensä, joiden mukaan saunarakennuskin pitäisi purkaa alkuperäisen esityksen mukaan.

"Kaikki kiinteistöillä olevat rakennukset tulee purkaa samalla kertaa, koska myös sauna on hyvin nopealla aikataululla purkukuntoinen. Siihen investoiminen ei ole järkevää. Tontin kehittäminen ja maankäytön linjaukset ovat kiinteistöstrategiaan liittyvä asia, johon on syytä palata erikseen strategiaa päivitettäessä. Kiinteistöstrategiaan ei kirkkoneuvoston valitsema operatiivinen saunatoiminnan kehittämisen työryhmä ota tehtäväksiannon mukaan kantaa", toteaa Tiina Snicker eriävässä mielipiteessään.

Arja Huuskonen linjaa omassa tekstissään, että hän on päättänyt lopettaa kaiken toiminnan Pitkäjärven saunalla.

"Sauna on huonokuntoinen siten, että sen terveysturvallisuus on kyseenalainen aistinvaraisesti huomattuna, eikä seurakuntatyö tarvitse kyseistä saunaa toimintaansa. Operatiivisesta toiminnasta päättää kirkkoherra", Huuskonen perustelee päätöstään eriävässä mielipiteessään.

"Kiinteistöasiana myöskään tontin kehittäminen ei ole työryhmän tehtävä. Myös vesiliittymäinvestoinnit ovat turhia. Maa-alueen säilyttämisestä tulee tehdä erikseen päätös sen jälkeen, kun kiinteistön rakennuksista on päätetty ja kaavamuutosneuvottelut tulee aloittaa Mikkelin kaupungin kanssa", Huuskonen jatkaa.

Toiminta saunalla siis lakkaa, mutta rakennusten kohtalosta päätöksen tekee kirkkovaltuusto, jonka seuraava kokous on 9. huhtikuuta.

Arja Huuskonen
Arja Huuskonen