Karjalaiset Kesäjuhlat tarjoavat laajasti hengellistä ohjelmaa

Karjalaiset Kesäjuhlat vietetään 73:tta kertaa kesäkuussa 2024. Mikkelissä pidettävään tapahtumaan kuuluu myös paljon hengellistä ohjelmaa, kuten Karjalainen kirkkokierros, Muistojen ilta sekä Karjalaisen kansan messu.

Ihmisiä jonossa karjalaisissa kansallispuvuissa ja lippuja kantaen

Raumalla Karjalaisten Kesäjuhlien kulkue näytti näin upealta. Kuva: Jenni Vataja

Karjalaiset kesäjuhlat järjestetään Mikkelissä 15.-16.6.2024. Keskeisin juhlapaikka on monitoimiareena SaimaaStadiumi, josta löytyvät Karjala-messut ja Karjalainen tori, seminaareja ja paljon muuta ohjelmaa. Tapahtumapäiviin liittyy myös monenlaista hengellistä antia, josta koonti alla:

Perjantaina 14.6.

Klo 16-18 Karjalainen kirkkokierros. Kierros alkaa Mikkelin tuomiokirkosta, jatkuu sieltä tuomiokapituliin ja edelleen Pitäjänkirkkoon. Jokaisessa kohteessa on selostus paikan liittymisestä karjalaisuuteen sekä esitellään joitakin Viipurin luterilaisen hiippakunnan ja Raudun seurakunnan esineitä. Kierros tapahtuu kävellen, etäisyydethän eivät ole pitkiä. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Kierroksen päätteeksi on iltahartaus Pitäjänkirkossa.

Karjalaiseen kirkkokierrokseen liittyy myös lauantaina 15.6. klo 16 pyhän ylienkeli Mikaelin kirkon ja seinämaalausten esittely, jonka hoitaa metropoliitta Arseni.

Lauantaina 15.6.

Klo 16 Karjalainen kirkkokierros jatkuu, kun Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni esittelee ylienkeli Mikaelin kirkon maalauksineen.

Klo 17 Ehtoopalvelus ylienkeli Mikaelin kirkossa, Paavalinkatu 4. Palveluksen toimittaa metropoliitta Arseni kirkkoherra Bogdan Grosun avustamana.

Klo 18 Muistojen iltakirkko Mikkelin tuomiokirkossa. Tilaisuudessa puhuu piispa Mari Parkkinen, juontajana Ari Tähkäpää, musiikkia, kynttilöiden sytytys luovutetun alueen kunnille ja seurakunnille

Sunnuntaina 16.6.

Klo 9 Seppeleenlasku Pitäjänkirkon sankarihautausmaan muistomerkille ja Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkille. Tilaisuudesta ehtii hyvin sekä tuomiokirkkoon että ortodoksiseen kirkkoon jumalanpalvelukseen.

Klo 10 Karjalaisen kansan messu tuomiokirkossa. Messussa saarnaa piispa Voitto Huotari, liturgina rovasti Osmo Luukkonen, kanttorina Natalia Ikonen, kuorona Kangasniemen kirkkokuoro. Messussa käytetään Raudun seurakunnan ehtoollisvälineitä.

Klo 10 Liturgia, jonka toimittaa metropoliitta Arseni papiston avustamana ylienkeli Mikaelin kirkossa. Liturgiassa käytetään vanhaa Käkisalmen ehtoolliskalustoa.

Näiden varsinaisten hengellisten ohjelmien lisäksi sunnuntaina klo 12 Urheilupuistossa on juhlakulkueen matkaan siunaaminen ja lähettäminen sekä pääjuhlassa klo 15 Saimaa Stadiumilla kotimatkalle siunaaminen.

Tutustu Karjalaisten Kesäjuhlien teemaan ja ohjelmaan täällä

2024-03-14 13:35:00.0