Earth Houriin on enää vajaat kaksi viikkoa

Tapahtuma muistuttaa elinkelpoisen ympäristön tärkeydestä. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta osallistuu tapahtumaan tänäkin vuonna.

järvimaisema

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta osallistuu australialaislähtöiseen Earth Hour -tapahtumaan tänäkin vuonna. Lauantaina 23. maaliskuuta sammutetaan valot tuomiokirkon ja Pitäjänkirkon ympäriltä kello 20.30 ja 21.30 väliseksi ajaksi.

–  Olemme olleet Earth Hourissa mukana sen kansallisesta aloituksesta eli vuodesta 2009 asti, rovasti Osmo Luukkonen kertoo.

Vuoden 2024 Earth Hour -teemana on anna tunti luonnolle. Osallistujia kannustetaan tekemään jotakin luonnon ja ilmaston kannalta myönteistä asiaa tunnin ajan ajankohtana, joka kullekin sopii.

Earth Hour on WWF.:n lanseeraama maailmanlaajuinen ympäristötapahtuma ja kansanliike, jolla nostetaan esiin ilmastosta ja luonnosta huolehtimisen tärkeys. Sen näkyvin osa on valomerkki eli valojen sammuttaminen kaikkialla samalla kellonlyömällä. Esimerkiksi Suomessa valomerkkiin osallistuvat niin yksityiset henkilöt kuin organisaatiot.

– Ei valojen sammuttamisella yksittäisenä tekona tai sähkön käytön minimoimisella tai lopettamisella tunniksi ole maailmaa pelastava vaikutus, mutta sillä kerrotaan asian tärkeydestä. Lopulta kuitenkin pienellä teolla yhdessä voi olla isompi vaikutus. Haluamme muistuttaa siitä, että elinkelpoinen ympäristö tulevillekin sukupolville on meidän kaikkien tehtävämme, Luukkonen sanoo.

Earth Hour on pystynyt vaikuttamaan konkreettisiin asioihin: muun muassa meriä ja metsiä on suojeltu sekä valistettu arjen valintojen heijastumisesta ympäristön tilaan.

Earth Houriin kuuluu Suomessa tänä vuonna myös paikallisia tapahtumia ja keräys, josta saatavat varat ohjataan saimaannorppien suojeluun.

2024-03-15 09:10:00.0