Piispan vierailu ja kevätlaulujen ilta KaikkiNaisissa

KaikkiNaiset kokoontuvat tänä keväänä vielä kahdesti. Piispa Mari Parkkinen on tavattavissa viikon päästä 29. huhtikuuta.

maija toivonen eija peura kaikkinaiset 1 pieni.jpg

KaikkiNaisten keksijät Maija Toivonen ja Eija Peura ovat ylpeitä tapahtumasarjastaan.

Seurakunnan KaikkiNaiset-tapahtumia seurakuntakeskuksella on tänä keväänä vielä kaksi kertaa ennen syyskuuhun asti kestävää kesätaukoa. Maanantaina 29. huhtikuuta KaikkiNaisiin tulee vieraaksi Mikkelin hiippakunnan piispa Mari Parkkinen, joka aloittaa tilaisuuden poikkeuksellisesti jo kello 17 ajankohtaisella puheenvuorollaan.

– Viime syksystä alkaen olemme odottaneet ja toivoneet paljon kuulijoita kiinnostavaan piispan vierailuun, toteaa toinen KaikkiNaisten kokoonkutsujista eli Eija Peura.

Tarkka puheenvuoron aihe ei ole vielä tiedossa, mutta se sivunnee kirkon merkitystä ja sateenkaariasioita. Mari Parkkinen on ennen piispaksi valintaansa käynyt jo puhumassa Palestiinan kristityistä, joiden olosuhteet ovat nytkin ajankohtaisia.

Tiistaina 7. toukokuuta kello 17.30 taas on perinteisesti kevätlaulujen ilta, jolla on monia vakiokävijöitä. Virsistä tangoihin vaihtelevia lauluja säestää kanttori Mirja Husso. Lauluilta johdattelee kevääseen ja kesään, ja sen huipentuma on yhdessä laulettu Suvivirsi.

– Toiveena on, että tapahtuma olisi luonteeltaan kevyt ja saisi kaikki osallistumaan. Jos joku ei halua laulaa, hän voi vain kuunnellakin, kertoo toinen KaikkiNaisten kokoonkutsujista, Maija Toivonen

KaikkiNaisten kuukausittaiset kokoontumiset kestävät parisen tuntia kerrallaan. Silloin kun tilaisuuden aloittaa vierailijan, kuten teologin, lääkärin tai yrittäjän, puheenvuoro, syntyy yleensä vilkasta vapaata keskustelua.

– Olemme kiitollisia, että esiintyjät näkevät palkatta todella vaivaa, järjestäjänaiset kiittävät.

Osa ohjelmaa on myös kahvitarjoilu, jonka aikana vierailija juttelee kuulijoidensa kanssa. Usein tapahtuman nimikkopappi Petteri Kilpeläinen pitää lyhyen hartaustuokion tai laulattaa jonkin virren.

Syksyllä 9 vuotta täyttävän KaikkiNaiset-konseptin keksijät Peura ja Toivonen ovat ylpeitä naisille suunnatuista illoistaan. Tapahtumasarja on kokonaan itse rakennettu, ja se houkuttelee mukaan aina uusiakin kasvoja. Tavallisin kävijä on iältään noin 40 ja yli 90 vuoden väliltä, ja yhteensä kävijöitä on ollut kerrallaan keskimäärin 40.

KaikkiNaiset on tärkeä keskusteluttaja ja jopa yksinäisyyden tunteen poistaja.

– Tilaisuuteemme tulijan ei tarvitse kuulua kirkkoon, mutta tämä on yksi tapa tutustua seurakuntaan. Ideana on, että ihmiset kohtaavat toisensa. Tänne on helppo tulla, ja ohjelma on järkevä, päättävät Peura ja Toivonen.

2024-04-19 08:00:00.0