Kauneimpia Joululauluja voi laulaa kirkon penkin lisäksi kuorolavalla

Tänä vuonna Kauneimpia Joululauluja pääsee Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan alueella laulamaan 43 tilaisuudessa. Kolmen kerran joulukuoro järjestetään Mikkelin keskustassa ja Puumalan alueseurakunnassa.

Kauneimmat Joululaulut -logo. Punainen rusetti, jonka sisällä kirkko ja nuotteja.

Kauneimmat Joululaulut ovat keränneet suomalaisia lähetyksen ja joulun sanoman äärelle jo yli 50 vuotta. Viime vuonna laulutilaisuuksiin osallistui reilut 5000 mikkeliläistä.

Talvikauden ensimmäiset joululaulut voi kajauttaa jo marraskuussa, mutta tilaisuuksia tarjoutuu ennen joulunpyhiä ympäri Mikkelin seutua 43 tapahtuman verran. Totuttuun tapaan joululaulut valtaavat kirkkojen lisäksi kaupat, koulut ja vaikkapa huoltoasemat.

Mukaan mahtuu erikoisuuksia, kuten lasten Kauneimmat Joululaulut tuomiokirkossa sunnuntaina 17.12. klo 15 ja Suomenniemen seurakuntakodilla torstaina 30.11. klo 18 sekä englanninkielinen Christmas Carols Mikkelin seurakuntakeskuksella sunnuntaina 3.12. klo 15.

Mikkelin kaupunginorkesterin säestyksellä laulamaan pääsee Pitäjänkirkossa perjantaina 8.12. klo 18 ja piispa Mari Parkkinen on mukana tuomiokirkon 15.12. klo 18 lauleloissa. Kesken joulutoimien juhlan tunnelmaan pääsee Stellan Kauneimmissa Joululauluissa torstaina 14.12. klo 18 tai Omatorilla aiemmin päivällä klo 12.

Kauneimmissa Joululauluissa kerätään kynttilänjämiä ja peltipurkkeja, joista talkooporukka tekee juoksuhautatulia Ukrainaan. Ne toimitetaan perille Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kautta. Tilaisuuksissa kerätään vapaaehtoinen kolehti Suomen Lähetysseuran kautta lasten hyväksi tehtävään työhön maailmalla teemalla Hyvän elämän edellytykset.

Tarkista kaikki Mikkelin Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet täältä.

Joulukuoroissa pääset luomaan juhlan tuntua

Tänä vuonna Kauneimmissa Joululauluissa pääsee myös esiintymään. Kolmen kerran joulukuoro harjoittelee tuomiokirkon kryptassa maanantaina 27. marraskuuta kello 17.30, Pitäjänkirkossa tiistaina 5. joulukuuta kello 17.30 ja tuomiokirkossa keskiviikkona 13. joulukuuta kello 10.45. Ennakkoilmoittautumisia ei vaadita.

Kuoro treenaa pari kolme jouluista laulua, ja ohjelmisto esitetään viimeisten harjoitusten jälkeen klo 12 alkavissa tuomiokirkon Kauneimmissa Joululauluissa. Esiintyminen ei kuitenkaan ole pakollista ja mukaan saa tulla, vaikkei jokainen treenikerta sopisi omaan kalenteriin.

Kuoroa ohjaava kanttori Päivi Karjalainen rohkaisee mukaan matalan kynnyksen lauluporukkaan. Harjoitukset on suunniteltu niin helpoiksi, ettei osallistujan tarvitse osata mitään ennestään. Pianosäestys tuo turvaa ja laulut harjoitellaan yksiäänisesti.

– Tämä on hyvä mahdollisuus tulla seuraamaan, millaista kuorossa on. Eikä haittaa, vaikkei menisi ihan nuotilleen. Tärkeintä on laulamisen ilo, Karjalainen sanoo.

Kolmen kerran Hoosianna-projektikuoro järjestetään myös Puumalassa kanttori Kristiina Ukkosen ohjeistuksessa. Kuoro esittää ensimmäisen adventtisunnuntain messussa kaikille tutun Hoosianna-virren.

Harjoitukset järjestetään Puumalan seurakuntakodin salissa keskiviikkona 22. marraskuuta klo 17.30 ja 29. marraskuuta klo 18. Viimeiset harjoitukset sijoittuvat esiintymispäivään 3. joulukuuta klo 8.45. Tällöin kokoonnutaan suoraan Puumalan kirkkoon.

– Toiveena on saada joulukauteen juhlava alustus. Mukaan kutsutaan aktiivisen kuoroväen lisäksi myös laulajia, jotka eivät ole kuorotoiminnassa mukana, Ukkonen kertoo.

Erityisesti miesäänissä kaivattaisiin vahvistusta.

– Laulamme äänissä, mutta kaiken tasoiset laulajat pysyvät kyllä kelkassa, lupaa Ukkonen.

Projektikuoroon osallistuminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Etukäteisilmoittautumista ei tarvita ja mukaan voi saapua myös, vaikkei aikataulu mahdollistaisi jokaiseen harjoitukseen osallistumista.

Hoosianna kajautetaan Puumalan kirkossa ensimmäisen adventtisunnuntain messussa 3. joulukuuta kello 10. Messun liturgina toimii aluekappalainen Hanne Keijonen ja kanttorina Kristiina Ukkonen.

Mon Nov 13 09:14:00 EET 2023