Mikkelin tuomiokirkkoseurakunta sai 15 uutta päättäjää

Suomen neljänsadan seurakunnan kirkkovaltuustot on valittu alkavalle nelivuotiskaudelle. Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan 93 ehdokkaasta valtuustoon äänestettiin 33, joista eninten ääniä saanut kolmikko oli nykyisessäkin valtuustossa istuvat Eeva-Riitta Hahtola, Juha Hasanen ja Petri Pekonen. Uusia valtuustossa on 15. Edellisissä vaaleissa (2014) valitusta 8 oli uusia.

tuomiokirkossa jonotetaan äänestämään

Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan 35 402 äänioikeutetusta 3 245 kävi äänestämässä ennakkoon ja 1059 varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina.

Ennakkoäänestysprosentti oli 9,1 ja kokonaisäänestysprosentti 12,2. Positiivinen ilmiö olivat nuoret 16-17 vuotiaat äänestäjät, joiden äänestysprosentti oli tytöillä 16 ja pojilla 11.

- Kaiken kaikkiaan emme päässeet edellisten vaalien äänestysprosentteihin, mutta mielestäni meillä oli hyvä ja näkyvä kampanja, joka herätti mielenkiintoa, ja tunnelma äänestyspaikoilla oli avoin ja hyvä, toteaa Mikkelin tuomiokirkkoseurakunnan tuomiorovasti Juha Palm.

Silti sekä ennakko- että vaalipäivän äänissä oli pudotusta verrattuna edellisiin vaaleihin 2014.

- Pakkohan se on myöntää, että prosentit ovat pettymys. Olisimme toivoneet pääsevämme edellisten vaalien tasolle.

Palmin mukaan tarkkaa syytä äänestysprosenttien laskuun on vielä aikaista sanoa, mutta näyttää siltä, että sama trendi näkyy varsinkin isommissa kaupungeissa ja seurakunnissa.

- Vaalitulos on tämä, mutta ei tämä meitä lannista lainkaan. Me menemme eteenpäin omalla hyvällä agendalla, hyvää tehden, Palm toteaa.

18 entistä jatkaa valtuustossa

Kirkko keskellä ihmisen arkea –ehdokaslistalta valtuustoon äänestettiin jatkamaan Eeva-Riitta Hahtola, Eija Peura, Juha Kontinen, Pirkko Valtola, sekä uusina Oskari Valtola, Juha Vuori, Paavo Puhakka ja Jouko Nousiainen.

TTT Toinen toistaan tarvitsee –listalta jatkavat Juha Hasanen ja Jukka Pöyry sekä uutena Jyri Eskelinen.

Mikkelin Keskustan seurakuntaväestä jatkavat Petri Pekonen, Liisa Pulliainen, Keijo Siitari, Seija Kuikka, Tiia Heinikainen, Unto Marttinen, Timo Leskinen ja Vuokko Pietarila, sekä uusina Ulla Haponen, Janne Strengell ja Anu Onttonen-Savolainen.

Vanhat Syntiveljet –listalta jatkaa Monica Valjakka ja uusina valittiin Minttu Tamski, Tiina Bolz, Eveliina Saari, Laura Jouhkimo, Antti Sainio ja Marjaana Viitanen.

Koko kansan kirkko – listalta jatkavat Jarno Strengell, Kirsi Töyrynen ja Arto Paasonen. Uutena valittiin Sirkka Härkönen.

Lisää tietoa seurakuntavaaleista löytyy:

www.seurakuntavaalit.fi

www.mikkelintuomiokirkkoseurakunta.fi/vaalit